Sociaal

Wat bedoelen wij met sociaal+

VoedselBos BuitenZinnig is eigenlijk een prachtig duurzaam middel om ons sociaal maatschappelijke doel te bereiken. Wij willen dat iedereen iets moet kunnen doen in het VoedselBos. Of het nu gaat of dagbesteding of vrijetijdsbesteding, het maakt niet uit. Iedereen is hartelijk welkom.

Wij zijn onder meer op zoek naar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, sommigen noemen dit sociaal zwakkeren, maar wie is dit niet in mindere of meerdere mate. Maar ook mensen met een handicap; lichamelijk, psychisch, verstandelijk of sociaal. Ook voor dit geldt wanneer krijg je deze stempel.
Bij ons in ieder geval niet, je mag zijn wie je bent, wij zijn er voor iedereen.

Sommige mensen willen gewoon een goede en leuke besteding van de dag hebben, het gaat dan om plekken voor; dagbesteding, activering, participatie, stage, werkervaringstrajecten, re-integratie en vrijetijdsbesteding en eigenlijk alles wat hier tussenin zit.
Bij ons ben je net als iedereen:  VRIJWILLIGER.
Wij nemen je zoals je bent en je hoeft ook geen groene vingers te hebben. Wij kijken altijd naar de persoon en zoeken naar iets wat bij je past.

Gedragscode

Wij hanteren een gedragscode voor wat betreft het gebruik van alcoholische dranken en drugs in de breedste zin van het woord. Deze middelen zijn bij ons niet toegestaan.

Voor sommige mensen is het al goed om er gewoon te zijn. Wij zijn gewend om voor onze mensen te zorgen en daarom zorgen wij ook voor de inwendige mens je hoeft dus niets mee te nemen, alleen jezelf.

En wij zorgen voor een gedegen en professionele begeleiding.

Steun van het Kansfonds

Kansfonds helpt mensen die omzien naar de kwetsbaarsten in onze samenleving, zodat niemand buitengesloten raakt. Elk jaar steunen ze ruim 500 kansrijke initiatieven die kwetsbare mensen helpen om hun situatie te doorbreken.

Kansfonds heeft samen met ons onderstaand filmpje gemaakt,

Wat bieden wij voor werk?

De werkzaamheden zijn heel gevarieerd. Zo voeren wij allerlei lichte werkzaamheden uit op ons terrein bijvoorbeeld:

Snoeien en onderhouden van planten, struiken en bomen;

Telen van vegetatie;

Maaien, planten, zaaien en oogsten;

Creatieve werkzaamheden met natuurlijke producten, om te verkopen op bijvoorbeeld                  markten;

Cateringwerkzaamheden zoals koffiezetten en de lunch bereiden;

Schoonmaak en onderhoud zowel in het VoedselBos als in de naaste omgeving.

Regelmatig lopen we met elkaar door het VoedselBos en de omgeving, om zwerfvuil weg te halen.

Structuur

We bieden begeleiding en een rustige omgeving. Twee vaste medewerkers zijn het aanspreekpunt. Dit zorgt voor een duidelijke structuur.

Elk begin van de morgen en de middag beginnen we met een simpel werkoverleg. Hier bespreken wij samen met u wat we gaan doen. Alles gaat in een duidelijk overleg.

Er is in een bos weinig onderhoud nodig, dat is het voordeel van een VoedselBos. Dit geeft de mogelijkheid een prikkelarme omgeving aan te bieden. Een plek om volledig tot rust te komen. Maar ook een plek om vanuit rust te komen tot meetbare acties. Dit alles doen we in een gemoedelijke informele sfeer, maar wel met een duidelijke structuur. Omdat we de werkzaamheden op jouw niveau en functioneren kunnen aanpassen is er ruimte voor iedereen.

Vrijwilligers

Ben je op zoek naar een zinvolle vrijetijdsbesteding bij een mooi duurzaam project. Vind je het leuk om mensen te begeleiden, of zo maar lekker buiten te zijn of juist binnen te werken in een rustgevende ambiance. Dan ben je bij ons van harte welkom. Meld je aan als vrijwilliger of kom gewoon eens kijken of een dag (deel) meedraaien.

Dagbesteding

Wij plaatsen deelnemers binnen ons VoedselBos, activiteitencentrum en het kassencomplex voor dagbesteding, indien zij hiervoor een indicatie hebben. Het gaat om dagbesteding met begeleiding.
Ook hier is onze stelregel: Iedereen is welkom binnen ons VoedselBos. Wij hanteren geen toelatingscriterium voor een eventuele beperking of doelgroep van de deelnemers. Hiermee maken wij ons uniek in de sociaal maatschappelijk samenleving. Ons VoedselBos is goed bereikbaar en begaanbaar voor mindervaliden met onder meer een rolstoel.

Participatie

Participatieplekken, wat zijn dat eigenlijk?
U zit thuis, maar wilt wel graag wat nuttigs doen? Dan kunt u aan de slag op een zogenaamde ‘participatieplek’. Het is vrijwillig, dus u wordt niet betaald. U kunt wel ervaring opdoen binnen een prettige omgeving. Het voelt goed om samen met anderen iets nuttigs te doen, erbij te horen en daarvoor waardering te krijgen. Bij ons bent u voor participatie op de juiste plek.

MEEplus regelt de participatie plekken voor de Drechtsteden. Neem contact op met MEEplus of met Stichting BuitenZinnig. Als jij in het afgelopen half jaar, minimaal 4 uur per week aan de slag bent geweest op een participatieplek? Dan komt je in aanmerking voor een participatiebonus. Je krijgt de bonus één keer per 12 maanden.

Re-integratie

Herintreden op de arbeidsmarkt is niet voor iedereen even gemakkelijk. Na een misschien wel lange werkloze periode moet men weer wennen aan het ritme van werken en het besef weer voor een baas te werken. Bovendien ondervinden veel mensen die herintreden op de arbeidsmarkt een zekere mate van onzekerheid. Een goede begeleiding op de werkvloer is daarom van groot belang.

Om dergelijke problemen bij herintreden op de arbeidsmarkt voor te zijn, is het aan te raden ook in een werkloze situatie actief te blijven. Dat kan bijvoorbeeld door het oppakken van een studie of cursus of door het ondernemen van vrijwilligerswerk.

Veelal wordt het re-integratie traject door het UWV bekostigd.

Stage

Stichting BuitenZinnig is een erkend leerbedrijf SBB gecertificeerd en verzorgt stages voor de volgende opleidingen:

VMBO – BORIS (niveau 1);

Assistent bouwen, wonen en onderhoud (niveau 1);

Assistent plant of (groene) leefomgeving (niveau 1);

​       Medewerker Groen en Cultuurtechniek (niveau 2);

Vakbekwaam Medewerker Teelt (niveau 3);

Opzichter/uitvoerder groene ruimte (niveau 4).

Sociale Cohesie

De basis van het VoedselBos is om samen, dus met elkaar te werken en te bouwen aan een prachtig VoedselBos. We noemen dit sociale cohesie. Is het niet mooi om samen de oogst binnen te halen dus “samen de vruchten plukken letterlijk als figuurlijk. Deze oogst wordt vervolgens verwerkt in onze prachtige keuken welke gekregen is van het Kansfonds in een eetbare maaltijd dus ……… eet smakelijk.

En dan als laatste……. eten ...met elkaar….., eten verbindt of nog beter verbroedert.