Het Ontwerp van de Proeftuin

Het ontwerp voor de Proeftuin is door landschapsontwerper Aasta gemaakt (ze is ook bestuurslid van de stichting). In deze Proeftuin komen veel verschillende soorten fruitbomen, notenbomen, bessenstruiken en eetbare kruiden. Alles wordt in een ‘romantische’ tuin geplant, met kronkelpaden van gras. Deze paden zijn voorzien van een kunststofmat waar het gras doorheen groeit. Deze mat zorgt voor een betere toegankelijkheid, voor rolstoelen en rollators. Bij het terras met zitmuur en pergola worden veel kruiden geplant, deze ruiken heerlijk en zijn te gebruiken in het eten, maar ook in de thee en de zeepjes die worden gemaakt tijdens de dagbesteding. Er komen natuurlijk appel- en perenbomen maar ook minder bekende fruitbomen zoals Japans peperboompje en nashipeer. Voor de bijen en vlinders staan er in de tuin veel bloeiende kruiden en worden er stukken ingezaaid met bloemrijkgrasland, dit zal de tuin veel kleur en levendigheid bezorgen.

Nieuwsgierig geworden kom eens kijken hoever we zijn, de tuin zal elk jaar een stukje vruchtbaarder worden.

Dourac

Momenteel zijn we bezig met het grondwerk en de voorbereidingen van een gemeenschapsgebouw een zogenaamde “Dourac” op het terrein. De Dourac heeft de vorm van een Yurt, een Mongoolse tent, en wordt opgetrokken uit leem en stro.

Hij heeft een bijzondere dakconstructie, het heeft een reciprocaal dak. We gaan alles met elkaar bouwen.

Het geheel wordt voorzien van Sedum als dakbedekking, Sedum is een vetplantje en is er in diverse soorten, een groen dak dus. Deze vetplantjes zijn we momenteel zelf in grote getale aan het kweken.

De kas

In onze tunnelkas met een oppervlakte van 144 m² kweken we allerlei planten, welke we op een later tijdstip in de ProefTuin zetten. Zodra het zonnetje zich laat zien is het prettig om er te vertoeven. We hebben een hoekje ingericht om planten te verpotten maar ook om gezellig een kopje thee te drinken. Kom gewoon eens langs om te kijken.

Elke dag zijn er wel nieuwe klussen in de kas of kom een dag of een dagdeel gezellig meehelpen.

Rolstoel toegankelijk

Vanaf het prille begin dus van het tot stand komen van de plannen voor het VoedselBos hebben wij al het idee gehad het VoedselBos toegankelijk te maken voor mindervaliden maar ook mensen met bijvoorbeeld een kinderwagen. Bij het raadplegen van onder meer gehandicapten verenigingen en bijvoorbeeld Handicap.nl. bleek dat we de paden moesten verharden of half verharden. Asfalt, beton, split…….. en allerlei andere materialen. Enerzijds een niet erg natuurlijk uitstraling van het duurzame VoedselBos anderzijds enorm hoge kosten tot wel € 150,- /m²…….. en dat geld is er gewoonweg niet.

“Toevallig” kwamen we in contact met het bedrijf NPI in Friesland aan de Waddenzee.

Zij hadden mogelijk een oplossing. Het product wat zij in Nederland op de markt brengen heet GP Flex en is in Italië ontwikkeld en vervaardigd door de firma Tenax. GP Flex is een zgn. grasstabilisatiemat, auto’s kunnen dan over het gras rijden en/of parkeren.

De mat is 20 meter lang en 2 meter breed en wordt op het kort gemaaide gras gelegd en vastgezet met een soort stalen kram. Het gras groeit erdoor heen en wordt op de mat afgemaaid.

Het Italiaanse bedrijf Tenax is bij ons op bezoek geweest. Men was zo enthousiast over onze toepassing, dat we een week erna, 13 rollen GP Flex kregen om het uit te proberen in fase 1 van de ProefTuin.

GP Flex kost nog geen € 10,-/m². Wij zijn erg benieuwd…….